Sarens heeft onlangs een complex project uitgevoerd voor K. Overdevest Transport. Het project, gelegen in Roosendaal, omvatte het hijsen van een Gottwald-kraan, een cruciale aanvulling op de groeiende activiteiten van de klant.
De omvang van het project werd bepaald door het hijsen van het onderstel van de Gottwald-kraan met de bovenbouw. Deze substantiële investering van K. Overdevest Transport had tot doel hun operationele capaciteiten te vergroten. Sarens werd voor dit project geselecteerd vanwege hun uitgebreide ervaring met soortgelijke projecten.
Tijdens de planningsfase werden verschillende kritische aspecten aangepakt. Het onderstel met bovenbouw werd aanvankelijk geschat op een gewicht van ongeveer 150 ton. Na het uitvoeren van een testlift werd echter vastgesteld dat het werkelijke gewicht 173 ton was. Voor de lift werden vier mobiele kranen geselecteerd:
· Twee LTM1450 met 134T contragewicht.
· Een AC700 met HaSSL en 160T contragewicht.
· Een LTM1650 T5 met 175t contragewicht.
Voor de operatie waren onder meer twee triangel evenaars en twee gewone evenaars nodig om de stabiliteit en veiligheid tijdens het hijsen te garanderen. De uitrusting werd gekozen op basis van het gewicht en de afmetingen van het onderstel van de Gottwald-kraan, waardoor de operatie efficiënt en veilig kon worden uitgevoerd.
Het materiaal werd vanuit de depots van Sarens vervoerd en in ongeveer drie uur opgesteld. Ondanks de zorgvuldige planning bracht het project aanzienlijke uitdagingen met zich mee, met name de coördinatie die nodig was om vier kranen tegelijk te hijsen en het gebruik van verschillende evenaars vanwege het zware werk.
De voornaamste taak was het hijsen van het onderstel met de bovenbouw van de Gottwald-kraan, die 173 ton woog. Het hijsen was bijzonder uitdagend vanwege het gewicht van het item en de afstand van de kade tot het schip. Een bemanning van 13 leden was bij de operatie betrokken en werkte hard om de precisie en veiligheid tijdens het hele proces te garanderen.